- چهارشنبه 01 اسفند 1397 - 11:07
- 3587
- 0 دیدگاه
- اخبار ,
فرش دستبافت افغانستان ، رقیب سرسخت فرش ایران در دوموتکس هانوفر 2019

قالیهای افغانستان در مقایسه با فرش دستبافت ایران، در اندازههای کوچکتر بافته میشوند و به دلیل تراکم پایین و گرههای کمتر، از قیمت پایینتری برخوردار هستند، اما بااینحال استقبال از این فرشهای افغانی در جهان بهویژه اروپا رو به گسترش است.
گرچه مردم افغانستان با جنگ و ترور معرف شدهاند، ولی واقعیت این است که این مردم بهترین قابلیتها را دارند؛ مردمی که جنگزدهاند، اما فعال، کوشا و پر توان هستند .
پشم و مواد اولیه در افغانستان و رنگهای استفاده شده برای بافت فرش دستباف، غالباً طبیعی و ارگانیک هستند. روزانه، هزاران زن و مرد افغان با دقت و ظرافت تمام، قالیهای زیبای دستبافت را خلق میکنند که خریداران را از سراسر جهان، بهویژه اروپا و امریکا بهسوی خود میکشاند. این فرشها در مقایسه با فرش دستبافت ایران، در اندازههای کوچکتر بافته میشوند و به دلیل تراکم پایین و گرههای کمتر، از قیمت پایینتری برخوردار هستند، اما بااینحال استقبال از این فرشهای افغانی در جهان بهویژه اروپا رو به گسترش است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت فرش ایران (عصرفرش)، در نمایشگاه دوموتکس ۲۰۱۹ هانوفر، غرفه داران بسیاری از افغانستان برای نمایش هنرهایشان حضور داشتند. این رقم در سایت رسمی دوموتکس ۴۹ غرفه گذار با ۵۸ محصول مختلف ذکر شده است.
در این رویداد، قالیهای افغانی، مشتریهای بسیاری داشتند و بازار فروش فرش دستبافت، برای آنها بسیار پررونق و گرمتر از ایرانیها بود. طرحهای متنوع، استفاده از رنگهای خاص و از طرفی توجه به نیازهای روز بازار و سلایق مشتری، از عواملی است که قالی افغانستان را از دیگر دستبافته ها متمایز میکند.
پویایی این بازار به حدی بود که امسال، چند تن از غرفه داران ایرانی در دوموتکس، ترجیح دادند که از دستبافته های افغانی استفاده کنند تا ایرانی. محمدزاده، بهزادی و محمدی، سه غرفه دار ایرانی دوموتکس هستند که معتقدند فرش افغانی برای امریکایی ها و اروپاییها جذابیت ویژهای داشته و بازار خوبی دارد.
واقعیت این است که طرحها و رنگهای قدیمی و کلاسیکی که هیچگونه تغییر و تحولی در آن صورت نگرفته و گوشه چشمی به نیازها و سلایق بازار ندارند، نمیتوانند حرفی برای گفتن در عرصه بینالمللی برای فروش داشته باشند.
برای رونق صادرات و فروش دستبافته های ایرانی، آن هم در نمایشگاهی که تجار و خریداران از تمام جهان حضور دارند، نیاز است به خلاقیت و تابوشکنی و ارائه دستبافته هایی که قدرت رقابت با فرشهای هند، مراکش، افغانستان و پاکستان را داشته باشد.
این موضوع نیز قابلذکر است که پس از وضع تحریمها در ایران، در حال حاضر افغانستان بازارهای امریکا و اروپا را در اختیار دارد، اما درعینحال تولیدکنندگان نوآور و خلاقی که دارای ذهنی پویا باشند، میتوانند راههای جایگزین را پیدا کنند، راههایی که به توسعه بازارهای صادراتی برای فرش ایرانی منجر شود.
ارسال دیدگاه